Nog geen totaaloplossing voor gedupeerden Deutsche Bank
De Koebont maakte al diverse keren melding van de problematiek van klanten van ABN Amro, die onvrijwillig waren “overgedaan” aan Deutsche Bank. Klanten werden geconfronteerd met aflopende financieringen die niet meer geherfinancierd werden. En in geval van een tweede lening met een andere looptijd kon niet zonder torenhoge boetes worden overgestapt naar een andere bank. Of hypotheken werden na beëindiging ten laste van de rekening courant vereffend, met een exorbitante stijging van rentelasten als gevolg.
Omdat al snel duidelijk werd dat veel meer Nederlandse ondernemers werden benadeeld dan alleen de leden van de agrarische vakbonden NMV, NAV, NPV en NVV, werd door de vakbonden besloten de Stichting Meldpunt Klachten Deutsche Bank op te zetten. Doelstelling van deze stichting is te fungeren als meldpunt voor klachten bedrijven die door de beleidswijzigingen in de problemen dreigen te komen.
Er zijn enkele honderden klachten bij de stichting binnengekomen. Deze waren zeer divers, en varieerden van het niet meer kunnen bereiken van de accountmanager tot het in acute problemen komen door beëindiging van de kredietfaciliteit. Ook zijn er vele klachten over de communicatie en het betalingsverkeer.
Dijsselbloem
Het is de stichting gelukt om meermaals aandacht te krijgen bij media en politiek. In de Tweede Kamer is de zaak meerdere malen aan de orde geweest, en minister Dijsselbloem heeft met de directie van Deutsche bank (DB) over de problematiek gesproken. Het blijft echter onduidelijk welk effect dit op individuele gevallen heeft gehad.
Van de gedupeerden die een reactie hebben gestuurd aan de Stichting en die een rekening-courantkrediet bij DB hadden en die eenvoudig werd opgezegd heeft 15% een overstap kunnen maken naar een andere bank. 30% heeft met DB een regeling kunnen treffen over de afbouw van het krediet, 25% is nog in onderhandeling en 20% heeft na een eerste brief niets meer vernomen.
De cliënten met een langlopende lening die, in tegenstelling tot de kredieten, niet opgezegd konden worden, maar die wel te horen hadden gekregen dat hun leningen niet zouden worden verlengd of uitgebreid vormen een veel moeilijkere groep. Alle gevallen zijn weer anders. Er blijft voor deze groep veel onzekerheid of ze moeten overstappen naar een andere bank als de lening afloopt, vooral als bij DB twee of meer langlopende leningen zijn afgesloten. Immers, als de ene lening afloopt terwijl de andere nog lopen, zijn andere banken niet welwillend om voor de eerste lening een nieuwe lening af te sluiten. Wie alle leningen tegelijk wil overzetten kan echter te maken krijgen met hoge boetes. Bedrijven kunnen hierdoor buiten hun schuld jaren op slot komen te zitten.
Renteswaps
De derde groep wordt gevormd door cliënten die bij DB een lening met renteswap hebben lopen, met hoge afkoopsommen die tot in de tonnen kunnen lopen. Het meenemen van de renteswap naar een andere bank is vaak geen optie omdat deze veelal niet aansluit bij de nieuwe financiering. Ook deze bedrijven raken hierdoor op slot. Veel cliënten met een renteswap voelen zich onjuist en onvolledig voorgelicht toen zij de renteswap afsloten. Dat geldt overigens ook voor cliënten met renteswaps van andere banken. Daarom wordt begin februari een informatieavond georganiseerd voor renteswapbezitters van zowel DB als andere banken, in samenwerking met Fruytier Lawyers. Meer informatie over deze avond kunt u verkrijgen door een mail te sturen naar mr. Marianne Adema: madema@flib.nl.
Overige informatie: www.stichtingmeldpuntdb.nl
NAV, 29 januari 2014