Mineralen Managen
De akkerbouwsector wil minder en slimmer bemesten, met behoud van rendement. Het ontwikkelen van de benodigde kennis en innovaties is ondergebracht in het Masterplan Mineralenmanagement (MMM). Initiatiefnemers zijn Productschap Akkerbouw, de NAV en de vakgroep akkerbouw van LTO. MMM bestaat uit de volgende vijf hoofdthema’s: timing en management van mineralen, vitale bodem, mineralen en klimaat, mineralenkringlopen en tot slot communicatie. Directe aanleiding voor de totstandkoming van MMM is de voedselzekerheid en de toenemende schaarste van minerale grondstoffen voor de plantaardige productie. Verantwoordelijk NAV-bestuurder Mark Brantjes geeft zijn mening: ‘MMM levert een goed verhaal en bovendien versterken we door de ontwikkeling van kennis en met de geformuleerde doelstellingen onze concurrentiepositie als Nederlandse akkerbouw. Met dit masterplan houden we zelf veel meer de regie over de bodem- en bemestingsvraagstukken. We voorkomen daarmee dat we als sector steeds in de verdediging moeten als we weer geconfronteerd worden met nieuwe regelgeving.’ De financiering van MMM is nog niet rond. Gesproken wordt over het verhogen van de productschapheffing met twee euro per ha. De NAV beraadt zich nog over dit voorstel.
NAV, 5 februari 2011