De NAV maakt zich steeds meer zorgen over de aantasting van het gelijke speelveld in de EU en in Nederland. De huidige maatregelen van ontkoppeling van de toeslag bij fabrieksaardappelen, vlas en hennep heeft nu al gevolgen bij vlas en hennep.

In België en Frankrijk hebben de verwerkers de mogelijkheid gekregen om de toeslag alsnog te behouden. Ook Nederland had die mogelijkheid, maar zowel een aantal belangenbehartigers als de overheid heeft gemeend dat dit niet nodig was. Het gevolg is dat de Nederlandse vlasteelt verder onder druk komt te staan en een duurzaam eeuwenoud gewas dreigt te verdwijnen. Ook de ontkoppeling bij de hennepteelt zorgt ervoor dat een misschien interessant en duurzaam alternatief voor de Veenkoloniën op de tocht komt te staan.

Voor het nieuwe GLB-beleid na 2013 dreigt ook zoiets voor de zetmeelaardappelteelt en zaaizaad. Als landen willekeurig gaan herkoppelen, zoals dat voor de zetmeelaardappelen in Denemarken, Finland en Frankrijk dreigt te gaan gebeuren, terwijl Nederland niet wil, dan kan dit ook voor de zetmeelaardappeltelers grote consequenties hebben. Ook de zaaizaadsector (vooral graszaad) is niet gerust op deze ontwikkeling.

De NAV heeft bewust gepleit voor een geleidelijke overgang van het historisch model naar een gelijke toeslag per ha in 2019. Ook de andere belangenbehartigingsorganisaties en de overheid lijken voor een geleidelijke overgang te zijn. Alleen de Nederlandse regering wil dit sneller doen. Maar het loskoppelen van deze steun van de productie heeft ook grote risico ’s binnen Nederland. Het kan niet zo zijn dat de ene regio of het ene bedrijf een veel hogere ha-steun krijgt terwijl men het bouwplan omgooit en bijvoorbeeld consumptieaardappelen of uien gaat telen. Daarom heeft de NAV altijd gepleit voor een geleidelijke overgang bij de ontkoppeling door te herkoppelen bij zetmeelaardappelen, vlas, hennep en eiwit. Nederland blijft daardoor budgetair binnen de 10% limiet voor herkoppeling en riskeert geen concurrentievervalsing met de landen, die ook herkoppelen.

NAV, 5 mei 2012