Tegengas bieden aan macht supers
Na de commotie van vorig jaar toen Albert Heijn dacht de inkoopprijzen straffeloos met 2 % te kunnen korten, valt nu Jumbo door de mand door er zelfs nog een schepje bovenop te doen met een 3% kortingsactie. En ook nu geldt dat boeren uiteindelijk de rekening gepresenteerd zullen krijgen. Dus moeten we tegengas bieden.
Primair moeten natuurlijk de verwerkende- en de handelsbedrijven de ‘poot stijf houden’. Immers dat is de schakel die zaken doet met de winkelbedrijven. Het lijkt op een herhaling van zetten uit de AH-kwestie waarbij het vooral afhangt van de marktpositie. Of je (toevallig) in een krappe markt opereert of juist niet, bepaalt of aan dit soort eenzijdige praktijken het hoofd geboden kan worden.
Uit het vakbondensymposium over mededinging is duidelijk dat producenten niets aan de NMa hebben zolang supermarktketens de verkoopprijs relateren aan die van de inkoop. Ook mogen we bij de huidige NMa-regels niet verwachten dat de aanbodkant zich in Europa even sterk mag bundelen als het oligopolie van de vijf grote Europese inkoopcombinaties.
Aanbod bundelen
Gelukkig blijven er nog wel een paar instrumenten over. Waarbij we gelukkig als Nederlandse landbouwbelangenbehartigers meer dan ooit te voren samenwerken. We moeten blijven stimuleren dat de huidige versnippering van aanbod, ook richting verwerkende industrie, ingedamd wordt. Daarbij moeten de Europese mededingingsregels voor de landbouw opgerekt worden en zal zeker ook de Nederlandse uitleg hiervan naar Europees model verruimd moeten worden. Daarnaast moeten we gebruik maken van de wens van consumenten en supers naar meer ‘duurzaamheid’.
GlobalGap hol vat
Hierbij houdt dit begrip niet op bij ecologie, maar behoren sociale- en economische duurzaamheid ook volledig tot de definitie. Publicitair kunnen wij uit de voeten met ‘fair trade’, bijvoorbeeld door er op te wijzen dat GlobalGap certificering slechts enkel aan de eisen van het land van herkomst voldoet en dus niet aan de eisen die in het land van ‘gebruik’ gelden. Ook blijken de supers erg gevoelig voor negatieve publiciteit. De persaandacht voor de hier genoemde negatieve handels praktijken heeft AH geen goed gedaan en zal olifant Jumbo geen goed doen!
NAV, 6 april 2013