Sinds inmiddels bijna twee jaar loopt er een proef met een meldpunt voor oneerlijke handelspraktijken. Hier kunnen producenten klachten indienen wanneer zij zich onjuist behandeld voelen door afnemers. Afnemers die de Gedragscode hebben ondertekend kunnen vervolgens door een stuurgroep op de vingers worden getikt wanneer de klacht gegrond wordt verklaard. Wij hebben u hierover al eerder bericht.

Eén van de punten is dat er bij het meldpunt geen klachten binnenkomen, waaruit staatssecretaris Dijksma tot nu toe afleidt dat er geen problemen zijn. De ledenpeiling die de NAV hierover in oktober 2014 hield laat duidelijk iets anders zien: een groot aantal NAV leden gaf aan wel degelijk last te hebben van oneerlijke handelspraktijken, zoals contractbreuk, overschrijding van de betalingstermijn, eenzijdig veranderen van de voorwaarden of prijzen.

Het meldpunt heeft dringend behoefte aan een ‘test case’ om het functioneren van het meldpunt en de stuurgroep echt te kunnen evalueren. De NAV is bereid om namens één van haar leden of een groep leden een klacht in te dienen. Daarvoor hebben we recente klachten nodig en mensen die hun gegevens beschikbaar willen stellen. De NAV zal hier zo zorgvuldig mogelijk mee omgaan, maar één van de zaken die bij het echt indienen van een klacht zal moeten blijken, is of de anonimiteit echt gewaarborgd is in de stuurgroep.

De NAV vraagt u om contact op te nemen via aleid.dik@nav.nl wanneer u eventueel bereid zou zijn om een klacht te laten indienen. Ook voor vragen kunt u daar terecht. Wij hopen dat het mogelijk zal zijn om een klacht in te dienen, waardoor het functioneren van het meldpunt echt kan worden beoordeeld. Wanneer het meldpunt niet goed blijkt te werken, is dat een versterking van het NAV-standpunt dat er een Autoriteit Producent en Markt moet worden opgericht.

NAV, 6 juni 2015