Marktmacht

Telers hebben stabiele, faire opbrengstprijzen (kostprijs plus ondernemersmarge), en economisch en maatschappelijk duurzame teelten door een krachtigere en meer gelijkwaardige positie in de markt.
De NAV neemt het initiatief tot het samen investeren in de markt. O.a. krachten bundelen bij verkoop, uitstekende marktinformatie (vraag en aanbod) en het managen van het aanbod (hoeveelheid, kwaliteit, plaats, tijdigheid) voor de verschillende producten, te beginnen met consumptieaardappelen.
Vanuit de wetenschap dat de afnemers veelal global players zijn en de markten van de verschillende producten (Noordwest) Europees, neemt de NAV het voortouw voor krachtenbundeling van telers in (Noordwest) Europa.
Hierna treft u artikelen aan over het thema ‘Een krachtiger positie van telers in de markt’.

NAV publiceert visiedocument

De NAV heeft in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen...

2 September 2016

Integratiebonus AholdDelhaize schoolvoorbeeld oneerlijke handel

De supermarktketens Albert Heijn uit Nederland en Delhaize uit België...

2 September 2016

Ingezonden brief NAV in Volkskrant over voorgenomen prijsverlaging Ahold Delhaize

De NAV heeft gereageerd op een artikel in de Volkskrant...

2 September 2016

NAV opent meldpunt Oneerlijke Handelspraktijken voor boeren en tuinders

De NAV heeft op haar website www.nav.nl een meldpunt geopend...

27 Mei 2016

Boer en tuinder dupe van laagste prijsgarantie supermarkten

De NAV heeft al eerder het bange vermoeden uitgesproken, dat...

30 April 2016

NAV vindt conflict tussen Jumbo en HAK typerend voor scheve macht in de keten

NAV vindt conflict tussen Jumbo en HAK typerend voor scheve...

19 Februari 2016

NAV vindt Europese steun aan vooral de melkveesector absurd

De NAV vindt de aankondiging van de Europese Landbouwraad van...

8 September 2015

Boerenacties gevolg van falend landbouwbeleid

De afgelopen weken zijn in diverse Europese landen boeren in...

5 September 2015

Ook NAV pleit voor betere marktpositie van boeren

De acties van boze Franse en nu ook Belgische boeren...

31 Juli 2015

Succesvolle excursie over directe verkoop

Op 10 juni hebben 40 boeren en consumenten meegedaan met...

4 Juli 2015