Marktmacht

Telers hebben stabiele, faire opbrengstprijzen (kostprijs plus ondernemersmarge), en economisch en maatschappelijk duurzame teelten door een krachtigere en meer gelijkwaardige positie in de markt.
De NAV neemt het initiatief tot het samen investeren in de markt. O.a. krachten bundelen bij verkoop, uitstekende marktinformatie (vraag en aanbod) en het managen van het aanbod (hoeveelheid, kwaliteit, plaats, tijdigheid) voor de verschillende producten, te beginnen met consumptieaardappelen.
Vanuit de wetenschap dat de afnemers veelal global players zijn en de markten van de verschillende producten (Noordwest) Europees, neemt de NAV het voortouw voor krachtenbundeling van telers in (Noordwest) Europa.
Hierna treft u artikelen aan over het thema ‘Een krachtiger positie van telers in de markt’.

Oproep Oneerlijke Handelspraktijken

Sinds inmiddels bijna twee jaar loopt er een proef met...

6 Juni 2015

Korte ketens als aantrekkelijk alternatief voor producenten en consumenten

Sinds juni 2013 loopt het zogenaamde Grundtvig project, een door...

10 Januari 2015

Op pad met de ledenpeiling Oneerlijke Handelspraktijken

In NAV-ledenblad november 2014 is verslag gedaan van de ledenpeiling...

6 December 2014

NAV ledenpeiling: wel degelijk sprake van oneerlijke handelspraktijken

In de Europese Unie bestaat een initiatief om te zorgen...

1 November 2014

Dramatische aardappelmarkt kent geen winnaars. Biedt aanbodbeheersing mogelijkheden?

Het aardappelseizoen 2014/2015 begint voor de teler dramatisch. Met een...

8 Augustus 2014

Producenten Organisaties bieden goede kansen op sterkere marktmacht

In het nieuwe GLB voor de periode van 2014 tot...

1 Augustus 2014

Geef ruim baan aan versterken marktpositie boeren via producentenorganisaties

Producentenorganisaties (PO’s) kunnen prima mogelijkheden bieden om de positie van...

24 Juli 2014

Oneerlijke handelspraktijken nationaal en in EU-verband aanpakken

In andere EU-landen komt evenals in Nederland meer aandacht voor...

3 Mei 2014

Pleidooi voor supermarkt ‘waakhond’

‘Markten, Krachten en SuperMachten’. Dat was het thema van het...

1 Maart 2014

Prijzenslag schreeuwt om effectieve aanpak macht supermarkten

Half september verlaagde Albert Heijn de prijzen van meer dan...

5 Oktober 2013